Gigantul din spatele Oreo și Toblerone, amendat cu peste 300 de milioane de euro. Cum a ținut prețurile sus și te-a suprataxat în Europa

de: Alexandru Puiu
23 05. 2024

Uniunea Europeană a aplicat joi o amendă de 337,5 milioane de euro (366 de milioane de dolari) companiei Mondelez, producătorul american de dulciuri cunoscut anterior sub numele de Kraft. Mondelez, gigantul din spatele unor mărci renumite precum Oreo, Toblerone, Lu și Milka, a fost sancționat pentru restricționarea vânzărilor de produse în cadrul blocului celor 27 de țări, conform agenției AFP.

„În decizia de astăzi, constatăm că Mondelez a limitat în mod ilegal vânzările transfrontaliere în UE”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul european pentru concurență. Potrivit comisarului european, „Mondelez a făcut acest lucru pentru a menține prețuri mai mari pentru produsele sale, în detrimentul consumatorilor”.

Restricționarea comerțului transfrontalier

Bruxelles-ul a decis această amendă uriașă pentru Mondelez în urma unei anchete lansate în ianuarie 2021. Comisia Europeană a acuzat compania că a împiedicat comerțul transfrontalier cu produse de ciocolată, biscuiți și cafea între statele membre, încălcând normele UE în materie de concurență. Executivul european consideră că grupul a abuzat de poziția sa dominantă pe anumite piețe prin intermediul unor acorduri ilegale care au restricționat comerțul cu ciocolata, biscuiții și cafeaua pe care le produce.

„Mondelez a restricționat în mod ilegal comerțul transfrontalier în UE pentru a menține prețuri mai mari pentru produsele sale, în detrimentul consumatorilor”, a reiterat comisarul Vestager. Această practică a avut un impact negativ asupra consumatorilor europeni, care au fost nevoiți să plătească prețuri mai mari pentru produsele Mondelez.

Impactul asupra consumatorilor și economia europeană

Amenda aplicată Mondelez este a noua cea mai mare sancțiune impusă de UE pentru practici anticoncurențiale. Aceasta intervine într-un moment în care inflația prețurilor la alimente reprezintă o preocupare majoră pentru gospodăriile europene. În ultimii ani, companiile au fost criticate în mod regulat pentru creșterea excesivă a prețurilor, mai ales după ce prețurile de consum au crescut vertiginos din 2022, în urma războiului din Ucraina.

„Prețurile alimentelor diferă de la un stat membru la altul. Comerțul transfrontalier în cadrul pieței interne poate reduce prețurile și poate crește disponibilitatea produselor pentru consumatori. Acest lucru este deosebit de important în perioadele de inflație ridicată”, a subliniat Margrethe Vestager. Restricționarea comerțului de către Mondelez a împiedicat aceste beneficii, afectând astfel negativ consumatorii europeni.

Precedente în industrie

Amenda impusă Mondelez nu este un caz izolat de sancțiuni pentru practici anticoncurențiale în sectorul alimentar. Într-un caz similar, producătorul belgiano-brazilian de bere AB InBev, liderul mondial din acest sector, a fost amendat cu 200 de milioane de euro de către Comisia Europeană în mai 2019. Aceste acțiuni demonstrează angajamentul UE de a menține un mediu concurențial echitabil și de a proteja consumatorii de practicile comerciale abuzive.

Decizia de a amenda Mondelez cu 337,5 milioane de euro reflectă angajamentul ferm al Uniunii Europene de a proteja consumatorii și de a asigura un mediu concurențial echitabil. Restricționarea comerțului transfrontalier pentru a menține prețuri ridicate este o practică inacceptabilă care afectează negativ consumatorii și economia europeană. Acțiunile Comisiei Europene subliniază importanța respectării normelor de concurență și asigurării accesului liber și echitabil la piață pentru toate companiile și consumatorii din UE.

Grupul Mondelez, rezultat al divizării activității Kraft Foods în 2012, deține numeroase mărci cunoscute, inclusiv Côte d’Or, Milka, Oreo, Ritz, Toblerone și TUC. Cu sediul central în Chicago (Illinois), compania este unul dintre cei mai mari jucători pe piața mondială a produselor alimentare, dar acum trebuie să răspundă pentru practicile sale anticoncurențiale și să își ajusteze strategia de afaceri pentru a respecta reglementările europene.